HTML

Friss topikok

  • six7: a Who By Fire-t Kern András is énekelte. Azt hiszem még 98-ban csinált egy lemezt Cohen dalaival. ... (2009.08.31. 14:42) Who by fire
  • MALVINA: Hát, Miklós, komolyan köszönöm! Ha ezt nem pakoltad volna ki elém, így sorjában, hát soha nem juto... (2009.07.05. 13:26) And now, to honor America
  • MALVINA: Hirtelenjében arra gondolok, hogy a zene, a komolyzene is a világunk része. Azé a világé, amelyikb... (2009.06.06. 21:43) Teli pofával
  • MALVINA: :D Én bizony nagyon kedvelem az állati zenéket (is). Sőt, az elzenélt vicces tréfás jeleneteket, ... (2009.06.06. 15:00) Swine flu
  • MALVINA: Ez a zene valóban nem reggeli zene, hanem hajnali, méghozzá amolyan hajnal előtti zene , mondhatni... (2009.06.06. 14:37) Morgen

Hello, Mr. Karajan, ez mégsem Wagner

2009.03.25. 07:00 tallian.miklos

Vannak olyan művek, amiket minden, magát valamire is tartó karmester lemezre vesz az életben legalább egyszer, de az is lehet, hogy többször (a koncertfelvételekkel együtt pláne). Vagy azért, mert a zeneirodalom tényleg fontos darabjairól van szó, vagy azért, mert egyszerűen menő. Aztán az is lehet, hogy a sokat játszott művekből lesznek a zeneirodalom fontos darabjai, nem lehet ezt kideríteni sosem.

Az viszont biztos, hogy Bach Magnificatja a valóban fontos darabok közé tartozik, mindenféle okot lehetne itt sorolni, de nem ez a lényeg. Az is biztos, hogy egy olyan karmestertől, akit még sosem hallottam addig, mindig próbálok Bach Magnificat-felvételt is szerezni, abból általában el lehet dönteni, hogy fogom-e szeretni, vagy sem. Majd lesz szó a többi ilyen jó indikátor-zenéről is.

A mű szövege maga alap-imádság, az esti imaóra része. Van benne egy sor: Fecit potentiam in brachio suo, dispersit superbos mente cordis sui. Vagyis: Hatalmas dolgot cselekedék karjának ereje által, elszéleszté az ő szívök gondolatában felfuvalkodottakat. Elég drámaian hangzik, de azért a Bibliában akadnak ennél sokkal erősebb részek, mindenesetre Bach megállt picit, tett némi hangsúlyt - többet egyébként, mint amennyit a napi liturgiában erre a rutinszerűen elhangzó sorra szoktak helyezni, de hát ő mégiscsak Bach volt:

Figyeljük meg, Ton Koopman arcán nincs semmiféle dráma, tulajdonképpen mosolyog, érzi, hogy az egész imádság a dicsőítésről szól, örömteli, nem sokkal az angyali üdvözlet után, egész pontosan a vizitáció során hangzik el, meg ilyesmi. Koopman nem húzza különösebben szét a végét sem. A következő felvételen az amúgy kiváló drámai érzékkel megáldott Harnoncourt már minimum Shakespeare-tragédiát vizionál a szituációba, legalábbis arckifejezése alapján, és a nagy generálpauza utáni részt kétszer annyira elnyújtja, mint Koopman:

Karajannak meg szerintem senki sem mert szólni, hogy mester, ez azért nem Wagner...

És akkor most már a döbbenet után nincs is más hátra, mint meghallgatni a számomra etalonnak számító Herreweghe (őt ma Magyarországon csak a beavatottak ismerik, plusz azok, akik hallottak már róla lelkendező beavatottat, titkos agendám, hogy népszerűsítsem munkásságát) verzióját. Figyeljük meg a tökéletes természetességet, a mindenféle plusz dramaturgiát nélkülöző, laza és közben tökéletesen pontos dirigálást, és persze azt, hogy a kórus nem huhog, ellentétben az előzőekkel (2 percnél kezdődik):

Herreweghe egyébként teljesen úgy néz ki, ahogy a karikatúrákon szokták a karmestert ábrázolni, pedig eredetileg nem is zenész, orvosi diplomája van, pszichiáter.

Ígérem, nem lesz sokszor ilyesmi, hogy ugyanazt a művet mutogatom huszonhat előadásban, ez az én fétisem egyébként, a kulcsművekből sokat megszerezni, nem tudom, pontosan hány Varázsfuvolám vagy Dido és Aeneasom van, de ez mindegy. Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy bizony számít, mit hallgatunk, és a lényeges zenei különbségek még a Sokol-rádió hangminőségét produkáló Youtube-on is átjönnek. És nem erőltetem senkire az ízlésemet, felőlem aztán lehet a Karajan-féle verziót is hallgatni (bár még mindig sokkban vagyok tőle), csak arra akarok mindenkit bíztatni, hogy tessék válogatni, mindenki meg fogja találni azt, amit szeret, egészen biztosan.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://menomozart.blog.hu/api/trackback/id/1023410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A magam részéről nagyon élveztem ezt az összehasonlító karmester bemutatót! Azt gondolom, legyen nyugodtan több ilyen! Tapasztalataim szerint az emberek többsége ugyanis rosszul használja a YouTube-ot, vagyis gondolkodás nélkül elfogadja a felkínált első bejátszást, pedig bizony, hogy "az igaziért" itt is meg kell dolgozni.

Herreweghe – szabad asszociáció: nem tehetek róla, de szinte rögtön az orvosi diplomáját a történelem alakulása miatt talán már megszerezni sem tudott, amúgy polihisztor és nagy Bach rajongó Lénárd Sándor ugrott be. (Főbb művei magyarul: "Római történetek", "A római konyha", "Völgy a világ végén" - és muszáj idetennem, bár nem magyar nyelvű, "csak" nagyon fontos: a fordításában megjelent és angol nyelvterületen tankönyvvé vált "Winnie ille Pu". Bocsánat a kitérőért!)

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal

süti beállítások módosítása